En alternativ korvkampanj för @Pressbyran
Pressbyrån kör just nu en kampanj som jag inte gillar speciellt mycket. Det gör inte Helen heller. Så hon höjde rösten, fick en hel del mothugg, men även massor av medhåll och hejarop. Och tillslut även gensvar från Pressbyrån. Bra Helen!
Direkt när jag såg kampanjen tänkte jag – Aj, det där hade man kunnat göra så mycket bättre. I alla fall för oss vegetarianer. Ett perfekt tillfälle att driva lite med sig själv (inte med en kundgrupp) som företag som inte mött efterfrågan på vegetarisk korv, och samtidigt lansera en efterlängtad produkt. Så här hade det kunnat se ut:
Lånade originalbilden från Helen.
Nu får vi se vad som händer. Vi har kört kampanjen ett varv för diskussion i en grupp som heter Reklamsnack på Facebook och de flesta verkar varken förstå den fullt ut eller tycka att den känns särskilt genomtänkt. Helen i sin tur pekar på hur det känns för en samhällsgrupp att bli utpekad och hånad och jag fokuserar mer på hur man väljer att totalt exkludera (och till och med vända sig emot och driva med) en kundgrupp i en stor reklamkampanj. En sak känner jag mig ganska säker på, inget av det känns helt rätt.
Follow @oskardahlbom
Senaste kommentarer